Doelgroep
Bij de instap in onze school worden de leerlingen getest met betrekking tot hun taal- en rekenniveau. Aan de hand van deze gegevens en achtergrondinformatie die we kregen vanuit de vroegere school en het CLB wordt bepaald in welke klas ze zullen starten. Concreet betekent dit dat de leerling voor zowel taal als rekenen in een groep zal aansluiten. De taalgroep komt overeen met de klasgroep. De 5 resterende rekenuren kan het zijn dat de leerling bij een andere rekengroep zal aansluiten, afhankelijk van zijn of haar rekenvaardigheden.
basisaanbod
een aangepast tempo
eenvoudige oefenstof
stap voor stap werken
duidelijke instructies
beperkte hoeveelheid leerstof per les
veel herhaling
al doende leren
type 9
duidelijkheid
voorspelbaarheid
rust
beperking van het aantal prikkels
stilstaan bij sociale interacties
sociaal-emotionel opvoeding
begripvolle omgeving
functionele klassen
Voor leerlingen
waarvoor de aanpassingen in Basisaanbod en type 9 nog onvoldoende zijn
die leermoe zijn
waarvan de leeftijd en het leerniveau ver uit elkaar liggen
die voor de schoolse vaardigheden nog heel weinig tot geen vooruitgang boeken
Aanbod / accenten in de functionele klassen:
Levensecht leren
Op niveau van de leerlingen
Projectmatig onderwijs
Theorie en praktijk hand in hand
Basisvaardigheden
Kleuters
Voor kleuters van 2,5 tot 6 jaar
individueel aanbod in een klein klasje
rustgevend & prikkelarm
aangepaste leeromgeving
duidelijk & voorspelbaar
thematisch werken
veel bewegen: zwemmen, turnen & sherborne
snoezelen
zelfredzaamheid
"Ik ben uniek!"
"Hier voel ik me goed!"